(2013)

Kilkanaście dni temu, uroczystą galą, zakończony został Festiwal Filmow Edukacyjnych EDUKINO. Po raz czwarty wręczono zwycięzcom Zlote Koperniki. Biorąc pod uwagę jakość nagrodzonych filmów, to niewątpliwy sukces organizatora - Fundacji Innowacji Społeczno-Kulturalnych i Pana jako Dyrektora festiwalu.

Józef Chwedorowicz: Dla mnie to przede wszystkim dowód na to, ze festiwal jest potrzebny i warto go rozwijać. Kiedy myślę dziś o kolejnej, przyszłorocznej edycji, czuję się o wiele pewniej niż pół roku temu, gdy – mimo braku zainteresowania ze strony potencjalnych sponsorów – nabierały tempa przygotowania do tegorocznej edycji.

Mieliśmy za sobą trzy lata współpracy ze wspaniałym gronem reżyserów – entuzjastów edukacji filmowej, z producentami i kilkunastu szkołami z Warszawy i województwa mazowieckiego. Mimo to, niepokoił nas brak potężnych patronów

Ale udało się. Pokazaliście niemal 50 tytułów

Tak, w ramach 17 pokazów, 2700 młodych widzów obejrzało 47 filmów i podkastów edukacyjnych..

Jaka idea przyświecała pokazom?

Misją festiwalu jest promocja filmu jako doskonałego przekazu edukacyjnego i przyczynienie się do wzrostu prestiżu filmów edukacyjnych. Szczególnie chcemy promować film polski.

Od początku istnienia festiwalu szczególnie interesuje nas film wpisujący się treścią w podstawę programową wszystkich poziomów edukacji szkolnej. Chcemy by młodzież doświadczyła magii filmu, który najpierw zachwyca, bierze widza za rękę i porywa do gwiazd, w serce puszczy, do Wiednia, w którym tworzył Mozart, czy do grodu pierwszych Piastów na Ostrowie Lednickim – oczarowuje go, a dopiero potem dostarcza informacje, podaje reguły, wyjaśnia zasady. .

Kto jeszcze jest adresatem waszych działań?

Oczywiście nauczyciele. Nie trzeba ich przekonywać, że film może być skutecznym narzędziem w procesie nauczania Dysponując dobrym filmem można nie tylko zainteresować ucznia i przemówić do jego wyobraźni, ale i zachwycić go niezwykłością zjawisk, które tak często dla uczniów pozostają tylko nudnymi, abstrakcyjnymi pojęciami, tematami lekcji. My tylko przypominamy pedagogom o skuteczności filmowego przekazu wiedzy i ułatwiamy im dostęp do najnowszych, najlepszych produkcji. A co może jeszcze ważniejsze, sprawiamy, ze czują jak głęboko dobry film edukacyjny może zainspirować. To przecież w edukacji jest najważniejsze. Gdy młodzi ludzie są zachwyceni, zainspirowani, to dalej szukają. Dodatkowym atutem filmu edukacyjnego jest to, że pokazuje proces dojścia do odkryć, które dziś wydaja się oczywiste, a to czyni naukę bardziej atrakcyjną.

Jak długo trwał przegląd festiwalowy?

Niemal miesiąc. Zgłoszone na festiwal filmy pokazywaliśmy w październiku i listopadzie w Kinie Studyjnym Stacja Falenica, wybranych szkołach woj. mazowieckiego i kinie Muzeum Narodowym w Warszawie.

Co obejrzała festiwalowa publiczność w tym roku?

Spektrum prezentowanych zagadnień jest szerokie i z roku na rok ewoluuje. W tym roku, obok tematyki podążającej za podstawą programową – odkrywczych i atrakcyjnych filmów historycznych, interpretacji literackich, czy filmowych prezentacji praw i zjawisk natury - poczesne miejsce zajęły filmy odsłaniające ukryte mechanizmy zjawisk, które coraz częściej obserwujemy w życiu społecznym, a które niosą, nieprzewidziane przez młodych, zagrożenia.

Festiwal przyciągnął również twórców zainteresowanych popularnym dziś tematem, jakim jest rozwój osobisty. Właśnie dla tej tematyki otwarta została w ubiegłym roku specjalna kategoria konkursowa – podkast, czyli rodzaj sfilmowanej prezentacji multimedialnej, coraz częściej spotykanej w Internecie. Nie zabrakło, wśród zgłoszonych filmów, produkcji o charakterze eksperymentalnym

Kto oceniał zgłoszone filmy?

W skład Jury wchodzą reżyserzy -laureaci poprzednich edycji festiwalu i doświadczeni pedagodzy. w tym roku byli to reżyserzy: Ewa Stępniewicz i Czesław Czapliński, oraz Wojciech Czapski – animator kultury i pedagog. Miałem przyjemność uczestniczyć w obradach jurorów jako dyrektor festiwalu.

Jakim filmom przyznano Złotego Kopernika

Jury podjęło decyzję o przyznaniu festiwalowego trofeum w 7 kategoriach:

W kategorii filmów edukacyjnych dla dzieci (ze szkół podstawowych) zwyciężył film pt. „Wyspa władców". Jego autorem jest Zdzisław Cozac.

W kategorii filmów edukacyjnych dla młodzieży (szkół gimnazjalnych) zwyciężył film pt. „Ostry makijaż”. Jego autorem jest Dariusz Regułki.

W kategorii filmów edukacyjnych dla młodzieży (szkół ponadgimnazjalnych) zwyciężył film pt. „Szlakiem śląskich powstańców”. Jego autorką jest Aleksandra Fudala.

W kategorii filmów edukacyjnych dla młodzieży akademickiej zwyciężył film pt. "Piękno i chemia". Jego autorem jest zespół Uniwersyteckiego Studia Filmowego UAM, kierowany przez dr Stefana Habryło.

W kategorii filmów promujących rozwój osobisty zwyciężył film „Walka nie kończy się po gongu”, Jego autorem jest Marcin Wołkowicz.

W kategorii filmów promujących kulturę & sztukę zwyciężył film „Być jak Mozart, czyli Amadeusz w podróży”, Jego autorem jest Marcin Sompoliński.

W kategorii podcastów edukacyjnych zwyciężył podcast "Jak mieć więcej lepszych pomysłów?" (3-częściowa seria), którego twórcą jest Damian Redmer.

Czy już wiadomo jak będzie wyglądać kolejna, ósma edycja festiwalu?

Marzy mi się Międzynarodowy Festiwal Filmów Edukacyjnych, podczas którego pokazujemy przynajmniej setkę wyselekcjonowanych filmów, dziesiątki zaangażowanych szkół przychodzące tłumnie na pokazy do co najmniej kilku kin studyjnych w Warszawie. gala – jak zwykle - w Muzeum Narodowym, ale jeszcze bardziej uroczysta, z czerwonym dywanem w głównym hallu. Zapraszam na stronę festiwalu www.edukino.pl

 

 

 

Ta strona może zbierać informacje w postaci plików cookies firm trzecich. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.